Η ψυχική υγεία των μαθητών, θύμα της πανδημίας
Σχολικοί σύμβουλοι και παιδίατροι στις ΗΠΑ προειδοποιούν για τις επιπτώσεις από τον εγκλεισμό στο μέλλον των νέων
Oι μαθητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων στις ΗΠΑ έχασαν πολλά εξαιτίας των δύο ετών πανδημίας. Δεν έμειναν πίσω μόνο οι γνώσεις τους σε γραμματική και αριθμητική. Φαίνεται ότι δεν εξελίχθηκαν ούτε οι κοινωνικές τους δεξιότητες, που απαιτούνται για να συνάψουν και να διατηρήσουν φιλικές σχέσεις, να συμμετάσχουν σε ομαδικές εργασίες και να διαχειριστούν την απογοήτευση και οποιοδήποτε άλλο συναίσθημά τους. Σε έρευνα που πραγματοποίησαν οι New York Times τον Απρίλιο, 362 σχολικοί σύμβουλοι στα σχολεία των ΗΠΑ ανέφεραν ότι κοινωνικά και συναισθηματικά πολλοί μαθητές έχουν παραμείνει στην ηλικία που βρίσκονταν κατά την έναρξη της πανδημίας. Η Τζένιφερ Φάιν, σχολική σύμβουλος σε σχολείο του Σικάγου, περιγράφει ότι «βλέπουμε τα παιδιά της τρίτης γυμνασίου, που φοιτούσαν στην πρώτη γυμνασίου την τελευταία φυσιολογική σχολική χρονιά, να έχουν χάσει δύο χρόνια σημαντικής κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης».
Το 94% των σχολικών συμβούλων αναφέρει ότι τα παιδιά υποφέρουν από μεγαλύτερο άγχος και κατάθλιψη συγκριτικά με την προ πανδημίας περίοδο. Το 88% επισημαίνει επίσης ότι τα παιδιά έχουν μεγαλύτερη δυσκολία να ελέγξουν τα συναισθήματά τους σήμερα, ενώ το 75% παρατηρεί μεγαλύτερη δυσκολία στην επίλυση των διενέξεων με τους συνομηλίκους τους.
Η Κέισι Σέρνι, σχολική σύμβουλος δημοτικού σχολείου στο Ουέστον του Ουινσκόνσιν, σημειώνει ότι «τα παιδιά σήμερα έχουν λιγότερο σθένος και αντοχή, καταβάλλουν ελάσσονα προσπάθεια και έχουν συμπεριφορές που τους επιτρέπουν να διαφεύγουν και να δραπετεύουν από το παρόν». Η συνάδελφός της Τζένιφερ Σλάτερ τονίζει ότι «τα παιδιά είναι γεμάτα άγχος. Ανησυχούν διαρκώς για την οικογένεια και τους φίλους τους και πιέζονται ακαδημαϊκά διότι έχουν μείνει πίσω».
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις έξι από τους 362 σχολικούς συμβούλους που ερωτήθηκαν εκτιμούν ότι τα παιδιά έχουν ανακτήσει πλέον τη φυσιολογική συμπεριφορά και τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που προσήκουν στην ηλικία τους.
Κοινωνικά και συναισθηματικά, πολλά παιδιά έχουν παραμείνει στην ηλικία που βρίσκονταν κατά την έναρξη της COVID-19.
Από την ανάλυση των στοιχείων των ερωτηθέντων προκύπτει ότι κάθε σχολικός σύμβουλος ήταν υπεύθυνος για 377 μαθητές. Στις αγροτικές περιοχές ο μέσος όρος ήταν 413 παιδιά. Το 75% των ερωτηθέντων διαμαρτυρήθηκε ότι ο αριθμός αυτών των επαγγελματιών στα σχολεία είναι ανεπαρκής. Οι σχολικοί σύμβουλοι που εξέφρασαν τις απόψεις τους εργάζονται σε κάθε σχολική βαθμίδα σε 49 αμερικανικές πολιτείες.
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς, το φθινόπωρο, οι ειδικοί σήμαναν τον συναγερμό για την κατάσταση της ψυχικής υγείας των παιδιών. Οι παιδίατροι, μάλιστα, θεωρούν ότι συνιστά «εθνική κρίση». Ο δρ Βίβεκ Μέρθι, επικεφαλής των ιατρικών υπηρεσιών των ΗΠΑ, προειδοποίησε ότι οι συνέπειες της πανδημίας, όπως και άλλων στρεσογόνων παραγόντων, είναι καταστροφικές για την ψυχική υγεία των νέων. Η επίθεση στο δημοτικό σχολείο του Τέξας, την περασμένη εβδομάδα, αναμφίβολα ενισχύει τις ανησυχίες των ειδικών.
Η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν διπλασίασε τους πόρους για την ψυχική υγεία και την υποστήριξη των μαθητών, που πλέον ανέρχονται σε 353 εκατομμύρια δολάρια. Επίσης, κάποια σχολεία δαπανούν τις επιχορηγήσεις που έλαβαν λόγω πανδημίας σε ψυχοθεραπευτικές υπηρεσίες για τα παιδιά. Παρ’ όλα αυτά, οι γνώστες της κατάστασης επιμένουν ότι είναι αναγκαία η ενίσχυση των χρηματοδοτήσεων στα σχολεία.
H Τζιλ Κουκ, πρόεδρος της Αμερικανικής Ενωσης Σχολικών Συμβούλων, επισημαίνει ότι η πανδημία υπήρξε μια τραυματική εμπειρία για όλους. «Η οδύνη και το τραύμα δεν είναι κάτι που μπορεί να ξεπεραστεί εύκολα», λέει. Θέλουμε κάθε παιδί που φοιτά σε σχολείο στις ΗΠΑ να έχει πρόσβαση σε έναν κατάλληλα εκπαιδευμένο σχολικό σύμβουλο. Δυστυχώς δεν υπάρχει ικανός αριθμός τέτοιων επαγγελματιών για να πληρώσουν τις θέσεις».
Απρέπειες από άκριτη χρήση υπολογιστών
Μία ακόμα παράδοξη παρενέργεια της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης είναι η προσκόλληση των παιδιών στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές τους. Μετά τόσους μήνες που παρέμειναν «κολλημένα» μπροστά σε μια οθόνη, σήμερα τους είναι πολύ δύσκολο να «απεξαρτηθούν» από αυτή και να συμμετάσχουν σε άλλες δραστηριότητες.
Οι σχολικοί σύμβουλοι παρατηρούν ότι, εξαιτίας της πανδημίας, ακόμα και μικρά παιδιά έχουν αποκτήσει σήμερα πρόσβαση στο Διαδίκτυο χωρίς κανένα περιορισμό ή γονική καθοδήγηση. Αυτή την πραγματικότητα τη συνδέουν με πολλές από τις δυσάρεστες καταστάσεις που καταγράφονται σήμερα, όπως η ανάρμοστη, για την ηλικία, σεξουαλική συμπεριφορά, η χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών και οι βανδαλισμοί. Το 30% έως 40% των ερωτηθέντων συμβούλων επισημαίνει ότι βλέπει σήμερα σημαντική αύξηση τέτοιων συμπεριφορών, τις οποίες αποδίδει στις προκλήσεις στο ΤikTok, όπως εκείνη που καλούσε τα παιδιά να κλέψουν πράγματα ή να καταστρέψουν τις τουαλέτες των σχολείων τους.
Ανάρμοστη συμπεριφορά
Η Σάνον Ντόνελον, σχολική σύμβουλος γυμνασίου στο Κλάρκσον του Μίσιγκαν, λέει: «Επειδή κάθε μαθητής έχει πλέον το δικό του κομπιούτερ, που διένειμαν πολιτειακοί φορείς λόγω πανδημίας, βλέπω μεγάλη αύξηση της ανάρμοστης χρήσης της συσκευής τόσο κατά τις σχολικές ώρες όσο και έπειτα από αυτές. Εχουμε “πιάσει” μαθητές να βλέπουν ακατάλληλες ιστοσελίδες, να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια ή ακόμα και να συζητούν με τους συνομηλίκους τους, μέσω chat, την ώρα που κάνουμε μάθημα». Η Εϊμι ντε Τσέζαρε, σύμβουλος του ρωμαιοκαθολικού δημοτικού και γυμνασίου της Αλμπουκέρκης, προσθέτει επίσης ότι «οι μηνιαίες προκλήσεις που δημοσιοποιούνται μέσω του TikTok επηρεάζουν τα παιδιά και τα κάνουν να έχουν ασεβείς συμπεριφορές έναντι των δασκάλων τους ή ακόμα και να καταστρέφουν τους χώρους του σχολείου. Αυτό είναι κάτι προφανές και το βλέπουμε καθημερινά. Ταυτόχρονα, είμαστε μάρτυρες της αύξησης του διαδικτυακού εκφοβισμού και της παρενόχλησης, που συχνά έχουν στο στόχαστρο τους δασκάλους». Ομως, οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες καταλήγουν ότι η πανδημία είχε και κάτι θετικό, καθώς τα έκανε να κατανοήσουν τη μεγάλη σημασία της ψυχικής υγείας.
Πηγή: kathimerini.gr
Ετικέτες: Ψυχολογικές Διαταραχές